Przejdź do głównej zawartości

Bibliografia

PUBLIKACJE

Brzezińska, A. W. (2009). Specjaliści od kultury ludowej? Nauka, 3, 155-172. 

Brzezińska, A. W. (2013). Reifikacja dziedzictwa kulturowego w świetle Konwencji UNESCO z 2003 roku. Nauka, 1, 109-128. 

Brzezińska, A. W. (2013). Walka o kosz. Miasta i region wobec środowisk rzemieślniczych, Czas Kultury, 4(175), 40-47. 

Brzezińska, A. W. (2014), Recepcja spuścizny Kolbergowskiej i kierunki jej upowszechniania, Lud, t. 98, 81-101. 

Brzezińska, A. W. (2013). Naturalne inspiracje w polskim etnodizajnie. W: K. Kulikowska, C. Obracht-Prondzyński (red.), Etnoinspiracje. Inspiracje kulturą ludową we współczesnym polskim wzornictwie, modzie, architekturze, reklamie… (s. 38-46). Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku.

Brzezińska, A. W. (2013). Edukacja kulturowa w wielkopolskich muzeach regionalnych.
W: J. Schmidt (red.), Regiony etnografii . Szkice dedykowane Profesorowi Andrzejowi Brenczowi w 70. rocznicę urodzin (s. 201-208), Poznańskie Studia Etnologiczne nr 15, Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.

Brzezińska, A. W. (2013). Rola społeczności lokalnej w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego na przykładzie Wielkopolski. W: J. Adamowski, K. Smyk (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła – wartości – ochrona (s. 265-276). Lublin-Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej, Narodowy Instytut Dziedzictwa.

Brzezińska, A. W. (red.) (2014), Józef Majchrzak „Folklor ziemi kępińskiej”. Kępno: Muzeum Ziemi Kępińskiej im. T.P. Potworowskiego w Kępnie (ss. 167).

Brzezińska, A. W., Paprot, A., Tymochowicz, M. (2015), Klocki, snutki, perebory. Tradycyjne rękodzieło wobec wyzwań współczesności, seria: „Atlas Polskich Strojów Ludowych”, t. 44, zeszyt specjalny, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Brzezińska, A. W., Jełowicki, A., Mielewczyk, W. (2015), Niematerialne dziedzictwo kulturowe wsi wielkopolskiej. Założenia, metodyka, cele, seria: „Atlas niematerialnego dziedzictwa kulturowego wsi wielkopolskiej”, tom 1, Szreniawa: Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego.

Brzezińska, A. W., Czachowski, H. (2016). Wielkopolanin we Lwowie. Antoni Kalina (1846-1906) – slawista i etnograf, Wrocław-Ostrów Wielkopolski: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Urząd Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.

Brzezińska A. W., Romanow-Kujawa M. (red.) (2015), Wielkopolscy twórcy ludowi. Informator Oddziału Wielkopolskiego Stowarzyszenia Twórców Ludowych, Poznań: Wielkopolski Oddział Stowarzyszenia Twórców Ludowych (ss. 64).

Brzezińska Anna W. (2015), Wielkopolscy twórcy ludowi, Twórczość Ludowa. Kwartalnik Stowarzyszenia Twórców Ludowych, 1-2 (78), 28-29. 

Brzezińska, A. W. (2016). Wywiad z twórcą ludowym – wytwarzanie dokumentacji terenowej. W: R. Sitniewska, E. Wilczyńska, V. Wróblewska (red.), Folklor – tradycja i współczesność (s. 49-59). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. M. Kopernika.

Brzezińska, A. W. (2017). Pulteram – biesiada czy widowisko. W: A. Jełowicki (red.), Pulteram – żywa tradycja w Wielkopolsce (s. 71-88). Szreniawa: Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie.

Brzezińska, A. W. (2018). Twórcy/wytwórcy/przetwórcy. Z dziejów kaliskiej Cepelii, Katalog wystawy, S. Kucharska, (red.). Kalisz: Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej.

Brzezińska, A. W., Kucharska, S. (red.) (2018). Wzornik południowej Wielkopolski. Kalisz: Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej. 

Brzezińska, A. W., Kucharska, S. (red.) (2018). Twórcy / wytwórcy / przetwórcy. Wokół problematyki wzornictwa regionalnego. Kalisz: Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej (ss.343).


WYSTAWY

Twórcy / wytwórcy / przetwórcy. Z dziejów kaliskiej Cepelii, Kalisz, 6 czerwca – 30 października 2018, organizator: Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej

Z Krępy do Lwowa… Droga Prof. Antoniego Kaliny (wspólnie z H. Czachowskim i W. Banachem), Ostrów Wielkopolski, 27 maja 2016, organizator: Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze

Dyrdoki, bandy i kaletki. Strój ludowy jako fenomen kulturowy (wspólnie z V. Kuś), Wrocław, 4 grudnia 2015, organizator: Sekcja Stroju Ludowego przy Zarządzie Głównym polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Etnografowie w terenie. 100 fotografii w setną rocznicę urodzin Profesora Józefa Burszty (wspólnie z A. Stanisz), Poznań, Stary Browar Galeria słodownia +1, 3-21 listopada 2014, koordynacja kolejnych edycji wystawy: Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Nowym Tomyślu, Muzeum Ziemi Zbąszyńskiej i Regionu Kozła, Gminne Centrum Kultury i Rekreacji im. Jana z Domachowa Bzdęgi w Krobi, Miejski Dom Kultury w Wągrowcu, Muzeum Ziemi Szubińskiej im. Zenona Erdmanna, Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej, Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu

BLOGI

http://tworcywielkopolscy.blogspot.com/

http://biskupizna2016.blogspot.com/

http://klocki2014.blogspot.com/

http://snutki2013.blogspot.com/

http://perebory2013.blogspot.com/

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Program stypendialny

Uchwałą nr 431/2019 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 6 marca 2019 przyznane zostały Stypendia Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury na rok 2019 . Jestem jedną z laureatek programu stypendialnego, w ramach którego rozpoczynam realizację projektu Dziedzictwo kaliskiej Spółdzielni Pracy Rękodzieła Ludowego w 70-lecie jej powstania. Realizacja programu stypendialnego jest możliwa dzięki współpracy z Muzeum Okręgowym Ziemi Kaliskiej, w którym w 2018 roku zorganizowana została wystawa Twórcy – Wytwórcy – Przetwórcy. Z dziejów kaliskiej Cepelii.

Na początku był fartuszek!

Wszystko zaczęło się od publikacji pt. „Piękno użyteczne. Ćwierćwiecze Cepelii” pod redakcją Janiny Orynżyny, wydanej w 1975 roku. To książka podsumowująca 25 lat istnienia organizacji założonej w 1949 roku pod nazwą Spółdzielczo-Państwowa Centrala Przemysłu Ludowego i Artystycznego, znanej jako Cepelia. Znałam dobrze logo organizacji (charakterystyczny zielony kogutek), historie powstania i kierunki działalności – także od strony naukowo-badawczej. Najbardziej charakterystycznym miejscem kojarzonym z Cepelią pozostają dla mnie sklepy z „ludowym” asortymentem, które jeszcze funkcjonują w wielu miastach. Cepelia to ludowizna, regionalność, rękodzieło i sztuka ludowa – różnego gatunku i jakości, przez niektórych lubiane i cenione, przez innych kojarzone z kiczem i ludową tandetą. Przez wiele lat sklepy były miejscem, w którym można było kupować wyroby rękodzielnicze i rzemieślnicze, za ich pośrednictwem nabywcy przenosili się do światów regionalnych. Dzięki temu można było poznać i